Verslag workshop Skills in de kluseconomie

Hoe kun je werkervaring aantonen met klussen die je hebt uitgevoerd via platformen? En hoe zorg je dat die skills leiden tot je volgende klus of baan? Die vragen stonden centraal tijdens de online workshop ‘skills in de kluseconomie’.

Platformexpert Martijn Arets onderzoekt hoe reputatie- en transactiedata van klusplatformen kunnen bijdragen aan de positie van de werkende. Samen met zes ondernemers en zijn partners ontwikkelt hij momenteel een ‘digitaal cv’: het kluspaspoort. Het doel is dat platformwerkers hun opgedane ervaring kunnen exporteren en meenemen, zodat ze die reputatiedata kunnen gebruiken om sneller aan de slag te kunnen via andere platformen of werkgevers.

“Maar wat zegt het eigenlijk dat jij een klus hebt uitgevoerd?” zegt Arets. “De reputatiedata van platformwerkers is vrij beperkt: je weet hoeveel klussen zijn uitgevoerd en hoe de klant deze heeft gewaardeerd. Om deze data te verrijken, zou het waardevol zijn om de vaardigheden of skills die je hebt laten zien bij het uitvoeren van deze klus automatisch in kaart te brengen en mee te nemen in het digitale cv.”

Hoe kunnen we skills verbinden aan de klussen die zijn uitgevoerd? En hoe verbinden we die skills weer aan de volgende klus of baan? Die vragen stonden centraal tijdens een online workshop op 26 januari. Dat dit onderwerp belangrijk is voor veel verschillende instanties, bleek wel uit de diversiteit van de deelnemers. Platformondernemers, werkgevers, vakbonden, onderzoekers en publieke instanties dachten mee.

Het belang van skills en platformen voor UWV

Zo ook arbeidsmarktadviseurs Jeroen Schuil en Frank Verduijn van UWV. “Skills helpen vraag en aanbod te matchen, daarom is dit onderwerp erg interessant voor ons”, vertelt Verduijn. “Als we inzichtelijk kunnen maken wat iemand echt kan, kunnen we daar veel meer banen aan koppelen. Dat jij bijvoorbeeld een goede verkoper bent, komt zowel van pas in een winkel als in een callcenter.”

Schuil en Verduijn doen onderzoek naar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor UWV WERKbedrijf. Dit onderdeel van de uitkeringsinstantie brengt werkzoekenden en werkgevers bij elkaar.

Wat zijn skills?

Onder ‘skills’ vallen allerlei typen vakbekwaamheden. Van technische competenties (hard skills) zoals autorijden, verkopen en koken tot zogenaamde ‘soft skills’ als sociale vaardigheden, creativiteit en oplossingsgericht denken.

UWV WERKbedrijf richt zich nu vooral op banen. Schuil hoopt in de toekomst vaker aan de slag te kunnen met platformen. “Een groot deel van de werkzoekenden heeft namelijk parttime werk en zou graag meer doen”, zegt hij. “Ondertussen zijn werkgevers op zoek naar mensen om gaten te vullen op allerlei tijdstippen. Een platform kan ons helpen die twee groepen bij elkaar te brengen. En als we de ervaring die werkenden tijdens zo’n klus opdoen weer kunnen vertalen in skills die ook passen bij andere banen, is de cirkel rond.”

UWV en TNO ontwikkelen zelflerend systeem

Het UWV werkt samen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO aan een zogenaamde ‘skills-ontologie’: een zelflerend systeem om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter te matchen. In België bestaat al zo’n systeem om skills aan beroepen te koppelen: CompetentBE. Op basis daarvan zijn de partijen bezig met een Nederlandse versie: CompetentNL.

Wat is het nut van zo’n systeem? Volgens onderzoeker Joost van Genabeek van TNO geven skills veel meer informatie dan diploma’s en werkervaring. “De werkervaring van een verkoper bij een multinational is heel anders dan die van een verkoper bij een klein bedrijf”, legt hij uit. “Een diploma geeft snel verouderde informatie, omdat je je ontwikkelt als professional.”

Taakomschrijvingen en vacatureteksten zouden ook meer moeten gaan over kennis en vaardigheden, betoogt hij. “Iemands carrière in beeld brengen met skills heeft veel voordelen. Skills maken op groter detailniveau duidelijk wat nodig is om een taak uit te voeren. En je ziet beter welke vaardigheden jij als werkende moet ontwikkelen om de arbeidsmarkt bij te benen.”

Nooit klaar

“We beschrijven beroepen en brengen overeenkomsten tussen banen in beeld”, vult UWV-expert Verduijn aan. “Als we overlap kunnen signaleren tussen beroepen, dan kunnen we werkzoekers makkelijker omscholen of soms zelfs direct aan de slag laten gaan in een ander beroep.”

CompetentNL moet een slim, zelflerend systeem worden, benadrukt UWV-adviseur Schuil. “Beroepen, functies en vaardigheden en hun onderlinge relatie blijven veranderen, dat is nooit klaar”, legt hij uit. “Bovendien heeft een manager van een supermarkt andere skills dan een manager op een redactie. Er is wel overlap, maar je kunt deze personen niet zomaar op elkaars plek zetten.”

Onderzoek

Dat beroepen, vacatures en de behoefte aan bepaalde competenties voortdurend veranderen, blijkt ook uit onderzoek van het Vlaamse softwarebedrijf Actonomy (2018). Lees er meer over in het rapport ‘Wijzigingen in jobs, vacatures en vaardigheden’.

Skills-paspoort

Over drie jaar moet CompetentNL af zijn. Dat systeem wordt ook de basis van een ander project van TNO: het ‘skills-paspoort’. Dat is een alternatief cv dat niet gebaseerd is op opleidingen, diploma’s en werkervaring maar op wat iemand echt kan. “Het idee is dat een werkende een eigen kluisje krijgt met daarin zijn skills, werkervaring en diploma’s”, vertelt Van Genabeek. “Hij kan gericht gegevens delen met potentiële werkgevers.”

TNO werkt samen met onder andere Rabobank, omdat de bank al een tijdje bezig is met een vergelijkbaar project: de zogenaamde ‘Career Wallet’. Deze blockchain-app heeft hetzelfde doel als het skillspaspoort, namelijk bijdragen aan de arbeidsmobiliteit van werkend Nederland. Van Genabeek: “Het is handig om aan te sluiten om wat er al is. Bovendien wil Rabobank graag doorontwikkelen. Ze zien het belang van een paspoort op basis van skills in plaats van beroepen.”

Van skills naar loopbaan

Dat skills koppelen aan beroepen best moeilijk is, weet ook Christoph Bretgeld van SkillLab. Zijn team bouwt sinds 2018 software die ‘skills vertaalt naar een loopbaan’. “We zijn begonnen met het vertalen van de skills van vluchtelingen in Europa”, vertelt hij. “Die komen lastig aan het werk, omdat hun diploma’s niet aansluiten en omdat ze geen Europese werkervaring hebben. Hoe verhouden hun vaardigheden zich tot Nederlandse beroepen? Als je iemands skills begrijpt, kun je een veel betere koppeling maken met het werk dat gedaan moet worden.”

SkillLab maakt een ‘skill-profiel’ op basis van ervaringen uit het verleden. Denk daarbij niet alleen aan banen, maar ook korte klussen, mantelzorg en hobby’s. Het systeem zou ook bruikbaar kunnen zijn in de platformeconomie.

“Mensen vinden het van nature lastig om hun skills te identificeren”, zegt Bretgeld. “We denken al gauw dat bepaalde ervaring niet relevant is, omdat we er niet voor betaald kregen of omdat het lang geleden was. Wij bouwen een app die op basis van interviews iemands skills destilleert. Zo krijg je een echt volledig cv, dat je met kunstmatige intelligentie kunt matchen met talloze taken en beroepen.”

Tussen de regels door lezen

“Om een goede match te maken tussen vacatures en werkzoekers, moet je tussen de regels door lezen”, zegt Filip De Geijter, ceo van het Vlaamse softwarebedrijf Actonomy. De software van Actonomy analyseert profielen en vertaalt die weer naar termen uit vacatureteksten. “Vacatureteksten en cv’s komen vaak niet overeen. Wie schrijft er nou in zijn sollicitatiebrief dat hij ervaring heeft met ‘het opvolgen van klanten’?”

Daarnaast voegt de software informatie toe die een kandidaat zelf niet opschrijft, maar die het systeem kan afleiden uit de tekst. “We weten bijvoorbeeld dat een onderhoudstechnicus skills heeft die ook passen bij andere jobs”, vertelt De Geijter. “Het systeem ontdekt op basis van analyse dat als je A kunt, je ook B kan. Door continu analyses te maken van vacatureteksten en kandidaatprofielen, leert ons systeem de diepere betekenis van woorden. Daarnaast legt de software relaties tussen verschillende type jobs.”

Op die manier helpt Actonomy de mismatch tussen vraag en aanbod op te lossen. Recruiters zoals Adecco, Accent en Job Leads maken gebruik van deze software. De Geijter: “Je kunt deze technologie ook toepassen om opdrachtomschrijvingen op klusplatformen te analyseren.”

Ik kan fietsen, maar kan ik ook de Tour de France rijden?

Met het koppelen van skills aan taken ben je er nog niet, zegt Bas van de Haterd. Hij is adviseur over de invloed van technologie op werk. “In de techniek die nu gebouwd wordt is een skill 0 of 1, je kunt iets of je kunt het niet”, zegt hij. “Zo werkt de wereld niet. Dat ik kan fietsen, betekent niet dat ik de Tour de France kan rijden.”

Oftewel: dat je iets gedaan hebt, wil niet zeggen dat je er goed in bent. Van de Haterd: “Iedereen heeft weleens met iemand samengewerkt waarvan hij dacht: hoe heb jij deze baan gekregen? Hoe lang je een een bepaalde taak gedaan hebt, zegt trouwens ook niets over hoe goed je bent. Als dat zo zou zijn, zou ik met mijn 25 jaar rijervaring een betere coureur zijn dan Max Verstappen.”

Ratings van platformen

Daarom vindt hij rating en reviews op platformen zo interessant. “Daaruit lees je niet alleen af dat iemand iets gedaan heeft, maar ook hoe goed hij is”, legt hij uit. Als voorbeeld noemt hij platform Upwork, waarbij gebruikers beoordeeld worden op betrouwbaarheid, kwaliteit en communicatie.

“Zulke platform-skills kun je wel degelijk gebruiken om aan te tonen dat je ook geschikt bent voor andere taken”, zegt hij. “Het maakt weinig uit of jij goed beoordeeld bent op je communicatieve vaardigheden als IT’er, oppas of taxichauffeur. Het is dus handig als een IT’er zijn reviews kan meenemen als hij een keer wil oppassen. Als hij goed scoort, tenminste.”

Van Genabeek van TNO vindt het een interessante gedachte. “Hoe goed je bent in een bepaalde skill, dat zit inderdaad nog niet in het systeem dat wij bouwen”, zegt hij. “Wat mij betreft zou het een mooie innovatie zijn om ratings van klussen via platformen erin te verwerken. Op die manier zou je niveauverschil kunnen laten zien.”

Conclusie

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat rating- en reviewsystemen van platformen van grote toegevoegde waarde kunnen zijn, concludeert Martijn Arets. “Juist de grote hoeveelheid klussen in combinatie met de ratings, zegt echt iets over kwaliteit”, zegt hij. “Dit wordt alleen maar belangrijker, ook voor de platformen zelf. Als je skills uit reviews en opdrachtomschrijvingen kunt onttrekken, kun je namelijk nog beter vraag en aanbod matchen.”

Platformen zijn de ideale partijen om aan de slag te gaan met zo’n skillspaspoort, concludeert Arets. “Allereerst omdat ze digital first zijn, ze denken nu al in data en automatisering. Verder zijn ze in staat het probleem klein te maken. Ze hoeven niet de hele arbeidsmarkt in kaart te brengen, maar beginnen bij hun eigen niches en breiden vervolgens uit naar andere sectoren. Als laatst denken platform ondernemers in vergelijking met traditionele intermediairs veel meer in faciliteren in plaats van eigenaarschap van data en kandidaat.”

Bovendien hebben de platformen deze innovatie nodig, benadrukt hij. “Zo’n digitaal cv is kostenefficiënt, juist voor platformen die werkenden koppelen aan kleine klusjes”, legt hij uit. “Het is logisch dat een recruiter eerst een gesprek voert met een manager die jij wilt inzetten voor een grote veranderopdracht in je organisatie. Maar als iemand via een platform één korte opdracht uitvoert, is zo’n selectiegesprek veel te duur en tijdrovend. Automatisering kan dat oplossen. Zo komt een kluspaspoort op basis van skills zowel de arbeidsmarkt, als de platformen ten goede.”

 

Over dit onderzoek:

Deze workshop is onderdeel van een onderzoek naar manieren waarop reputatiescores duurzaam kunnen worden verankerd op platformen die vraag en aanbod van arbeid met elkaar verbinden. Door sterk te focussen op het ontwikkelen van concrete, relevante adviezen, draagt dit onderzoek bij aan de verdere volwassenwording van de platformmarkt én aan het versterken van de positie (‘empowerment’) van de opdrachtnemer die van platformen gebruikmaakt. Dit onderzoek is een initiatief van Martijn Arets en wordt ondersteund door: UWV, FNV, YoungOnes, Seats2Meet, Freshheads, de Zweedse Employment Service, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de European Trade Union Institute (ETUI). Meer informatie vind je op www.kluspaspoort.nl

This post is also available in: Engels

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *